כיצד תחנכי את ילדך לאסרטיביות

ד"ר רונית לזר 1 Comment on כיצד תחנכי את ילדך לאסרטיביות
8:32
28.04.24
חדשות קול חי No Comments on הכלה? צה"ל הגיב לשיגורים לעבר מירון בשני טילים בלבד

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מהי אסרטיביות? אסרטיביות היא היכולת לבטא את דעתך ורגשותיך בבהירות ובנחישות, כך שאנשים יקשיבו לך ויענו לרצונותיך; היכולת לעמוד על זכויותיך מבלי לפגוע בזכויותיהם של אחרים; היכולת להביע בקלות את העדפותיך ואת רצונותיך; היכולת לסרב באופן נינוח ונעים; והיכולת לדבר על עצמך בנינוחות.

אסרטיביות הינה חלק בלתי נפרד מדימוי עצמי ומביטחון עצמי. זוהי תכונה נרכשת שניתן ללמוד אותה בכל שלב, בכל גיל .
הורים יכולים לעזור לילדם לגדול לילד אסרטיבי מראשית חייו ועד הבגרות. הכיצד?
ראשית לזהות את רצונותיו, העדפותיו ולתת להם תוקף. למשל, תינוק שבזמן האכלה מפסיק לינוק ומפנה ראשו הצידה. אפשר לומר, "אתה רוצה לעשות הפסקה" או "נראה ששבעת". פעוט שסוגר את פיו לאחר שאכל מספר כפות של אוכל במקום לנסות לדחוף לו עוד כפית ועוד כפית לכבד אותו ולומר "אתה לא רוצה יותר".
שנית, חשוב שהילד יראה כיצד אתם מגנים עליו בצורה אסרטיבית. ילד בן שנתיים שבא אליכם בוכה כי אחיו הרביץ לו, חשוב שישמע שאתם אומרים "אסור להרביץ, זה מכאיב". ולא משנה אם האח גדול או קטן ממנו, אם האח מבין או לא. הדבר נכון גם לילדים בגן . למדו אותו לומר לאחרים "אסור להרביץ. זה כואב.", "לא יפה לחטוף. תבקש יפה".
שלישית, למדו את ילדכם שמותר וצריך להגיד "לא". "לא רוצה". "לא יכול". "לא אוהב". "לא נעים לי כשאתה מדבר אלי בצורה מעליבה". "אצלנו בבית לא משתמשים במילים לא יפות" .
רביעית , עזרו לילדכם לסרב לאחרים בצורה נעימה. למשל, שכנה מבקשת מילדתכם לשמור על הילדים והיא אינה יכולה אך היא מרגישה לא נוח לסרב לשכנה או שמתביישת להגיד. בררו איתה את הסיבה לסירוב ועזרו לה לנסח זאת בצורה בהירה ונעימה. בהתחלה אפשר להגיד במקומה "תמר אינה יכולה היום כי יש לה מבחן מחר בהיסטוריה", כשהיא תראה שזה לא נורא, היא בעצמה תדע לומר ישירות. עודדו אותה לכך.
חמישית, נהגו באסרטיביות עם ילדכם בבואכם לחנך, להציב גבולות או אף לבטא את רצונותיכם . למשל, הנערה מבקשת מתנה ליומולדת שלה נגן לשמיעת שירים ואתם רוצים לדאוג שהיא תשמע רק שירים ה'כשרים' בעיניכם. אמרו לה! אל תחששו להגיד את הדברים בצורה ברורה. "איזה יופי של רעיון למתנה. אבא ואמא ישמחו לקנות לך, אך את צריכה להקפיד שיכנסו שם רק שירים כשרים אחרת לא נוח לאפשר לך להחזיק את הנגן".

זכרו אסרטיביות אינה אגרסיביות! לא פעם הורים טועים לחשוב שאסרטיביות היא הפעלת אלימות והם חוששים לגלות אלימות ובצדק. מנגד ישנם הורים שחושבים שלהיות אסרטיבי צריך לנהוג בכוחנות וכפייה כלפי הילד והם פועלים כך בשם האסרטיביות . הורים שמפעילים את החינוך שלהם בצורה שתלטנית , כוחנית ואגרסיבית מגדלים ילדים חסרי בטחון עם בעיות רגשיות והתנהגות. לעומתם, הורים שמכבדים את רצונות הילד, ומציבים לילד את דרישותיהם, את גבולות הבית בצורה ברורה ומכבדת יצליחו לגדל ילד אסרטיבי שיודע לבטא את רצונותיו, להגן על זכויותיו ולבטא את עצמו בביטחון עצמי מבלי לפגוע בשני.

יש לכם שאלות בנושא חינוך ילדים, הורות, זוגיות ויחסים במשפחה ובעבודה. מוזמנים לשלוח למייל ואשתדל לענות כל שבוע באתר.

ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים – פסיכותרפיה אישית, זוגית והדרכת הורים. קליניקה פרטית באלעד ובירושלים.
מרצה במכללה החרדית מבח"ר, חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה. מרצה לציבור הרחב בנושאי יחסים במשפחה ובריאות נפשית ומנהלת את הפורום "פורטל הנפש" שבאתר בחדרי חרדים.
להתקשרות [email protected] או לנייד 052-6346334



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    .בוקר טוב, אשמח אם תעני לי על שאלתי..אותי חינכו בדרך של שתלטנות וכפייה והפכו אותי לאמשה צייתנית מפחד , היום אני מורדת..שאלתי היא איך אפשר להשתחרר מהקול הזה שבתוכי
    שאומר שאני חייבת לעשות מה שאומרים לי ואם לא אעשה אני בפחד שאחטוף על כך. תודה ויום טוב גליה